גיל ההתבגרות ותהליך גיבוש הזהות של האדם

אהבתם? שתפו!

כאשר נער נמצא בשנות ההתבגרות שלו, הוא מעוניין להתנתק מבחינה רגשית מההורים שלו ולא להיות תלוי בהם. בצורה זו, מעצב הנער את זהותו העצמאית. התהליך של היבדלות הילד מההורים מתחיל כאשר האדם תינוק. אותו תינוק מביט על עצמו כאל ישות, ובמציאות הזו האדם המבוגר לא מספק את צרכיו השונים, ואין לו תלות מוחלטת במבוגרים. בסוף ההליך, נוצרת זהות עצמאית באספקטים שונים – גם בתפיסה וגם ברגש.

עצת נפש - החברים בגיבוש הזהותהמידע מאת מרכז הסיוע עצת נפש

מאפייני הזהות האישית

אנו מנסים לבדוק מהי זהותנו במהלך שנות החיים על ידי שאלות כמו “מה אני / מי אני”. אלה הן שאלות בעלות מקום מרכזי בחיי האדם. בעבר, ניסו אנשים רבים לפתח את נושא הזהות האישית. אריקסון טען שהזהות הזו היא הרגשה אישית ופרטית של האדם, המכיר את עצמו, את השקפת עולמו ואת היעדים שלו.

כאשר אדם עובר שינויים בחיים, קורה שמתרחשים משברים הקשורים לזהות. המשבר הגדול והמכריע הקשור בזהות, מופיע בגיל הנעורים וההתבגרות. האפשרות לסיים את המשברים מן הסוג הזה, תלויה באופן ההצלחה ביצירת הזהות בגיל הנעורים.

אם בניית הזהות האישית מפותחת, האדם מודע למאפייניו הייחודיים לעומת אחרים, ואת נקודות החוזק והחולשה שלו. אם הזהות האישית חלשה, קיים בלבול בהבדלה בין האדם לסובבים אותו, והוא זקוק לאישור ממקורות אחרים כדי לחוש חוזק.

האדם המתבגר עובר שינוי בתחום ההורמונלי והפיזי, אבל במקביל הוא עובר תהפוכות בתחום האמוציונלי. התהפוכות הרגשיות האלה כרוכות בגיבוש הזהות האישית. לעתים נוצר בלבול, או הרגשה של חוסר אונים, בשל השינויים הרבים, שחלקם גורמים לחשש. בניית הזהות כוללת גם רצון של המתבגר להיות עצמאי ולמתוח את הגבולות – בכל הנוגע להחלטות שהוא מקבל למשל. ההינתקות מהוריו של הנער, גורמת לו להיות אחראי לעצמו מעתה, ולעתים מצב זה מעורר חרדה. במקביל לתהליך, יש לקחת בחשבון את התגובה של ההורים שעושים מאמצים בדרך כלל לעכב את ההליך, מתוך דאגה לילדם.

ידידים וחברים ותפקידם בגיבוש זהות

החברים שנמצאים בסביבת הנער הם האוזן הקשבת שלו, ולעתים מהווים מקור לחיקוי ההתנהגות. החברים הם “המשפחה החדשה” של הנער. במסגרת הזו, לא רק הנער המתבגר עובר משבר זהות, אלא גם חבריו. מתוך ההדדיות הזו, ישנם בדרך כלל פרגון והזדהות. כך מתמלא החלל שנוצר בעת ההיפרדות מההורים.

התהפוכות והשינויים הרבים בגיל ההתבגרות, במיוחד אלו שנוגעים לזהות האישית, מביאים את הנערים למצב של “ראש בראש” עם ההורים, המורים ואפילו עם עצמם.

במרכז עצת נפש ניתן למצוא מענה לבעיות כמו אובססיות ודחפים מיניים ודפוסי התמכרות, הניתן על ידי צוות הפעילים המנוסה.

פורסם בקטגוריה התמודדות עם התמכרויות, פרשנויות, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *